Nebuď želva, buď šelma! rkokno.cz

Nebuď želva, buď šelma!

06.01. 2023 Ing. Jan Sedlák

Jaká byla situace na trhu s nemovitostmi v roce 2022? Jak správně nastavit prodejní cenu a vyhnout se mnohaměsíčnímu prodeji?

Rok 2022 přinesl mnoho změn, a ačkoliv jsou nemovitosti spíše konzervativní investice, tak i tady se dělo více, než málokdo předpokládal. 

V prvním kvartále dosáhly ceny nemovitostí historicky nejvyšší hodnoty od vzniku ČR. Průměrná cena cihlového bytu v Brně se obchodovala přes 100.000 Kč/m2. Novostavby bytových jednotek atakovaly hranici 130.000 Kč/m2 a pořízení nemovitosti k bydlení začalo být nedostupné pro spoustu mladých rodin. 

Také u nemovitostí ale platí, že růst netrvá věčně, a tak po 12 letech přichází cenový propad.

První pokles poptávky jsme začali evidovat v dubnu 2022. Vznikl tlak na prodejní ceny a důvodů k tomu bylo hned několik. 

Nejistota mezi lidmi vyvolaná válkou Ruska, prudký nárůst úrokových sazeb, energetická krize a její dopady na provoz domácností - tyto problémy jen zhoršily již tak složité podmínky pro nákup nemovitosti.

Dalo se tedy vůbec v roce 2022 prodat výhodně? Jednoznačně ANO. 

O úspěšném obchodě rozhodovala pečlivě nastavená prodejní cena. Zavedli jsme si pravidlo „nebuď želva a reaguj rychle“. Trh se nám měnil před očima, a proto naši makléři museli na nabídky od zákazníků reagovat rychle. Co platilo jeden den, druhý den už bylo pouhou minulostí. Mnohým majitelům se tato situace nelíbila a nehodlali se smířit s tím, že ceny nemovitostí již nerostou, ani nejsou stejné, ale klesají.


„Cena nemovitostí v ČR vzrostla v „covidových“ letech 2020 a 2021 průměrně o 40%.“


Tudíž se u většiny prodejů se nebavíme o finanční ztrátě, ale jen o úpravě ceny na aktuální tržní hladinu. A tady je rychlost samozřejmě rozhodující.

Zde uvádíme jeden modelový příklad, který se opakoval napříč všemi regiony:


Jak takový obchod probíhá v praxi?

  • Realitní kancelář doporučí prodávajícímu po detailní analýze trhu prodejní cenu
  • Prodávající však chce nastavit prodejní cenu vyšší, protože chce zkusit, jestli se někdo přece nenajde. ("Víte Karel říkal...", "Soused odvedle prodal…")
  • Cena nemovitostí klesá, poptávka není
  • Po 2 měsících prodávající ani realitní kancelář nemají kupce. Dochází k první úpravě ceny. ALE!! Mezitím ceny klesly, takže k úpravě ceny dojde sice na první doporučenou cenu, nicméně je již pozdě. Větší úpravu ceny prodávající nechce udělat. Chápeme, ale přece….
  • Běží další 2 měsíce, čas začíná tlačit. Nikdo nechce nakoupit. Ceny nemovitostí klesají. 
  • Prodávající dělá slevu. Super. Ale pozdě, trh nám utíká a inzerovaná cena je zase vyšší než jsou reálné nabídky od kupujících.

Pokud to takto půjde dál, kam se prodávající dostane? Musí reagovat rychle. Přijme nabídku od dalšího kupce a má prodáno. Kéž by to udělal na začátku a získal vyšší cenu

Realitní kancelář může být pro každého klienta silným partnerem při prodeji i při nákupu nemovitostí. Mezi kanceláří a klientem však musí vzniknout důvěra. Ano, na začátku je to těžké, pokud pouto již není vytvořené z dřívější zkušenosti. Toto lze ale v dnešní době lehce nahradit ověřením realitního makléře i dané kanceláře přes jejich recenze.

Co přinese budoucnost? Nevíme. Ale rádi za vás budeme sledovat trendy a okolnosti, které trh s nemovitostmi výrazně ovlivňují. Vzhledem k tomu, že se nedá očekávat výraznější korekce úrokových sazeb hypotečních úvěrů, tak nelze předpokládat nějaký dramatický obrat. Spíše můžeme očekávat další pozvolný pokles až do cenové hladiny, která přiměje k nákupu i ty, kteří si aktuálně bydlení nemohli dovolit, nebo investory, kteří na pokles cen vyčkávají. Proto sledujte naše sociální sítě a newsletter - o aktuálním vývoji vás budeme pravidelně informovat.



Recenze na google firmy
4,8
72 recenzí
4,9
148 recenzí
4,9
83 recenzí